Manifeszt. Ó.

Ez az én (WF) kis low budget filmblogom. Nem a filmek low budgetek (vagy legalábbis nem mindig), hanem a blog. Látszik rajta, nem? Én magam XboxOne/Ps4 videojátékok "narratív dizájnere" vagyok (ez kb. forgatókönyvírót jelent videojáték-nyelven).

Elérhetőségek

Utolsó kommentek

  • Wostry Ferenc: @Gevin: az? 25-nél abbahagytam a aszámolást. (2015.08.23. 21:53) Varga Katalin
  • Gevin: @Wostry Ferenc: ez a 27. blogod, Feri? :) (2015.08.16. 22:22) Varga Katalin
  • Wostry Ferenc: @doggfather: @Gevin: @K.Leslee: @megnevezhetetlen: epik.hu/index.php/2015/07/30/unfriended-2015/ (2015.07.31. 08:50) Varga Katalin
  • Wostry Ferenc: @megnevezhetetlen: éjjel 3kor ezt olvasni szívmelengető és vérfagyasztó egyszerre :) aludtam is rá... (2014.10.16. 06:54) Varga Katalin
  • megnevezhetetlen: Nem baj, mi követünk. Nem menekülsz... :) (2014.10.15. 23:04) Varga Katalin
  • Utolsó 20

Címkék

1977 (1) 1980 (1) 1981 (1) 1982 (1) 1985 (1) 1986 (2) 1987 (1) 2001 (1) 2004 (1) 2006 (1) 2008 (1) 2009 (2) 2012 (1) 2013 (2) abszurd (1) akció (1) amerikai (7) bosszúfilm (1) brit (1) dráma (1) fantasy (1) gore (1) Hong Kong (1) horror (9) lovecraft (1) magyar (1) nyanyahorror (1) orosz (1) román (1) scifi (1) slasher (4) splatter (2) Címkefelhő

You're Next

2013.12.30. 13:25 Wostry Ferenc

yourenext.jpg

Hogy a modern horror mit kezdjen önmagával, miféle ösvényre lépjen, kezd a legégetőbb kérdés lenni a műfaj számára, hiszen önnön, periodikus megújulása rugdossa előre, évtizedről évtizedre. Adam Wingard You’re Next-je e perspektíva hiányának kezeit tanácstalanul széttáró példája.

Wingardot a leginkább Ti West neve által fémjelzett horrorista haverbrancsba sorolják – ez a kényszeres, horrorgenerációs skatulyázósdi kimondottan szánalmas: tíz évvel ezelőtt a mindent listákba rendezők még a Splat Packet ünnepelték (Neil Marshall, Greg McLean, Eli Roth, stb.), most ez az un. Mumblegore-csapat (Wingard és társai) van soron. Ezekben még annyi élet sincs, mint az eredetiséget felmutatni képtelen Rothékban (utóbbi kb. a modern William Castle – hatalmas pofa, csekélyke tehetség.)

A You’re Next marketingkampánya a filmet a splattereket megcsavaró ötletcsokorként próbálta eladni. Csak nem a Scream XXI. századi továbbgondolásával van dolgunk? Korántsem. A reklám lehazudta az égről a csillagokat. Ezt a meglepetést!

Hogy az egyébként 2011 óta fesztiválról fesztiválra vándorló You’re next csak 2013-ban lett bemutatva, annak éppen az a kellemetlen oka, hogy az eredetiségnek még csak csírája sincs meg benne. A hőseinket gyilkolászó rosszemberek ugyanolyan kifejezéstelen-fehér maszkokban ostromolják meg a filmnek helyszínt adó vidéki kúriát, mint pár évvel ezelőtt a francia Ils (2006) című filmben, és remake-jében, a 2008-as amerikai The Strangers-ben. Wingard ugyan a final girlből az említett alkotások főszereplőjével ellentétben talpraesett hősnőt csinál, de ebből a szempontból sem tud újat hozni. A lány Hómalón-módra állít primitív csapdákat az ostromlóknak, ezt az ötletet is számtalanszor elsütötték már a műfajon belül, legutoljára a The Aggression Scale-ben.

Sajnos a filmen a színészgárdája sem javít, akik jórészt Wingard haveri köréből kerültek ki (pl. a szintén rendező Joe Swanberg): az artikuláció mintha halálos ellensége lenne mindegyiküknek, külsőre pedig mintha egy végzős bölcsészosztály depresszív hangulatú tablóképéről sétáltak volna le. A helyzetet Barbara Crampton próbálja menteni (a családi tűzfészek matriárkáját játssza): a Re-Animator szexbombája még ötvenvalahány évesen is élettelibb a többi egyenpicsánál.

A modern slasherek rendezői a slasherfilmeknek éppen arról a vonatkozásáról feledkeznek meg a legsűrűbben, amely a nyolcvanas évek elejének hasonszőrű filmjeit oly szórakoztatóvá, urambocsá’ időt állóvá tette. Az un. „kreatív gyilkosságokról” beszélek, a filmes ölés kvázi-esztétikájának formai játszadozásairól, amelyek money shot módjára voltak véres, ejakulációs végpontjai egy-egy idegtépő jelenetnek. A modern slasherből, mint műfajból hiányzik a kreatív killing, helyette a torture porn mozikból visszamaradt szürke, fantáziátlan, lehangoló szadizmust preferálja. Ezzel a You’re Next egyedül a fináléban szakít, és tanúi lehetünk a turmixgép egyik igen hatékony felhasználási módjának.

A gyilkosok motivációja a You're Next-ben messze nem annyira absztrakt, mint pl. az Ils-ben. Lehet, hogy Wingard és forgatókönyvírója, Simon Barrett épp ezzel akarta filmjét példaképeitől megkülönböztetni. Sőt... létezik, hogy ez a bizonyos motiváció lenne az a híres "eredetiség", amivel a filmet beharangozták? Híjnye, ezt aztán túllihegték!

Szólj hozzá!

Címkék: horror slasher 2013

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkes.blog.hu/api/trackback/id/tr855848899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.